si cantik & si kacak

Thursday, March 15, 2012

gangguan dlm pengurusan masa







ni smbungan entry hari tu... uruskan masa mudah/sukar??

 secara mudahnya, kalau kita dah cuba plan / rancang masa kita dgn baik, kadang2 ada masanya kita masih gagal menepati perancangan tu...ade byk faktor yg menyebabkan pengurusan masa kita gagal...jom kita tengok.....


(1) Cakap terlalu banyak- Adalah sudah menjadi lumrah manusia untuk bercakap lebih banyak berbanding melihat dan mendengar. Menurut pakar psikologi, kebarangkalian seorang yang suka bercakap untuk fokus melakukan sesuatu tugasan adalah lebih sedikit berbanding orang yang suka melihat dan mendengar. Ini secara tidak langsung akan mengganggu pengurusan masa yang telah anda rancang.






(2) Cuba untuk siapkan terlalu banyak tugasan- Anda perlu tahu bahawa tugasan kerja anda sebenarnya tidak akan habis. Rancang masa kerja yang ingin anda lakukan. Jangan cuba untuk lakukannya secara sekali gus. Ia bukan sahaja akan membebankan anda, malah ia turut akan menjadi penghalang untuk anda menikmati kehidupan yang lain.






(3) Kerja dalam keadaaan yang tidak teratur- Ini juga adalah merupakan faktor utama yang mengganggu pengurusan masa anda. Apabila anda bekerja dalam keadaan yang tidak teratur, anda tidak akan tahu bilakah sebenarnya tugasan anda akan selesai. Ia akan menyukarkan lagi untuk anda memperuntukkan masa terhadap tugasan yang perlu dilakukan.




(4) Banyak berangan- Mungkin ada sesetengah orang menghadapi kesukaran untuk mereka fokus melakukan sesuatu tugasan. Apabila mereka sedang melakukan kerja, dalam masa yang singkat mereka akan mula berangan. Ini akan mengganggu terhadap tugasan yang sedang dilakukan. Anda perlu bijak untuk menangani masalah ini.




p/s ::: ade byk lagi  sebab yg menjadi punca kegagalan pengurusan masa...apakata kita buat analisis berdasarkan jadual dan perancangan kita...lepas tu, kita ubahlah mana yg sebabkan kita  gagal...




No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum..
Tinggalkan Comment Anda Di Sini Yer..
Timaseh!!